Rebutgem la reforma de la ronda litoral al seu pas pel morrot, basada en un model caduc i d'esquena a la voluntat del poble
La setmana passada, l'Ajuntament de Barcelona anuncià el «desencallament» de la reforma de la
Ronda Litoral al seu pas pel Morrot. Aquest desencallament consisteix en el trasllat dels quatre
carrils de la Ronda a l'espai ocupat ara mateix per les vies i estació de mercaderies del Port i, per
una altra banda, a la recuperació de la Ronda actual com a nou eix viari de dos carrils. Els laterals
d'aquesta via s'utilitzarien per a vianants i ciclistes.
Així doncs, tenim diversos elements per rebutjar aquest nou nyap: una proposta poc clara i difusa,
sense terminis, que respon tan sols a finalitats electoralistes. Es concretaran els termes del projecte
al mes de març, a tan sols dos mesos de les eleccions municipals. En segon lloc, és una ampliació
de facto de la Ronda Litoral, amb dos nous carrils, quan l'objectiu ha de ser reduir el trànsit, per
disminuir així la contaminació atmosfèrica. En tercer lloc, per a dur a terme aquest trasllat, s'hauran
de traslladar les vies i l'estació de mercaderies del Port amb, suposem, les degudes contrapartides
per l'administració del Port. Tot això amanit amb les declaracions «contundents» de l'Alcalde
Xavier Trias, afirmant que aquesta reforma no implica, en cap cas, la construcció de nous habitatges
a la zona del Morrot i desmarcant-se de cap operació especulativa. Però en cap moment no descarta
la construcció d'oficines i d'altres edificis que calguin per al desenvolupament econòmic de la zona,
relacionat amb el Port.
Amb les dades i informacions que disposem, des de la CUP de Barcelona no podem sinó constatar
la desorientació que mostra el consistori en termes de mobilitat i l'entossudiment en un model
obsolet i, a més a més, nociu pels habitants de la ciutat. Afegim l'interès nul per aprofitar la reforma
per impulsar un transport públic de qualitat i que respongui als interessos de la població, com és
l'arribada del metro als barris de la Zona Franca, i millorar així la connexió entre les dues bandes de
Montjuïc. Com ja va sent habitual, la solució consisteix en una improvisació en la planificació
urbanística, a base de grans projectes i obres, que no responen a cap necessitat dels veïns i veïnes de
la ciutat, però sí a interessos econòmics.
Demanem al Consistori que abandoni aquest projecte immediatament i que reprengui la recuperació
del Morrot des d'una perspectiva pública i participativa, lluny de despatxos i contractes, tenint
present quin model de ciutat volem pel futur, què volen els veïns i veïnes. En definitiva, ens trobem
davant una gran oportunitat per reapropiar-nos d'un espai públic segrestat pel vehicle privat i el
Port, que implicaria millores en la qualitat de l'aire, la salut de la població i la connectivitat entre els
barris i que, de cap manera, podem deixar que es desaprofiti per una mentalitat caduca, d'obres,
requalificacions i statu quo contaminant.