Cap a un transport 100% públic, sostenible i a preus populars

Cap a un transport 100% públic, sostenible i a preus populars

Les mobilitzacions de StopPujades van començar a inicis del 2014 com a resposta a l’augment de les tarifes del transport públic, una mesura aplicada any rere any per part de l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità) des d’inicis del 2000. Amb aquell cicle d’accions, que reprenia l’estela d’altres mobilitzacions precedents (com la campanya No Paguem, endegada l’any anterior), StopPujades va aconseguir implicar desenes de barris i municipis de l’Àrea Metropolitana i centenars d’activistes, amb la desobediència com a metodologia i amb dues consignes ben clares: la retirada de l’augment tarifari del 2014 i l’inici d’una negociació entre l’ATM i els barris i col·lectius implicats per consensuar un sistema tarifari adequat a la situació d’urgència social que vivim la majoria de la població.

La primera mesura es va aconseguir indirectament a inicis d’aquest 2015, quan l’Ajuntament de Barcelona va decidir (a contracor de l’ATM) no apujar les tarifes aquest any i rebaixar la T-10 30 cèntims; una mesura insuficient des de tots els àmbits però que va servir per posar sobre la taula la necessitat de moviments com StopPujades, capaços de marcar l’agenda política i mediàtica amb la desobediència i l’autoorganització veïnal. La segona mesura, amb implicacions molt més severes per a l’entramat d’opacitat i corrupteles que és l’ATM, mai va aconseguir reeixir a causa del tancament en banda d’aquesta institució i la passivitat de les administracions municipals i autonòmiques.

És així com va néixer la idea de la creació d’una Mesa Popular del Transport Públic, impulsada per StopPujades i oberta a totes les entitats i col·lectius vinculats a la lluita per un transport públic al servei de les classes populars. Des d’aquesta Mesa s’ha impulsat el 1r Congrés de Defensa del Transport Públic, un espai de debat al voltant de l’actual model de transport públic que tindrà lloc aquest dissabte, 11 d’abril, a l’ateneu L’Harmonia de Sant Andreu, i que compta ara mateix amb més de 100 inscrits. La urgència d’aquest espai es deu a la necessitat d’elaborar un programa popular que es contraposi i sigui alternativa a l’actual model de transport que, des de l’amiguisme, els tripijocs i la voluntat d’enriquiment, han generat els que han estat governant la ciutat durant més de 30 anys. La llavor de les mobilitzacions d’StopPujades segueix ben viva, un any més tard, i amb més força que mai.

Per un transport sostenible, eficient i a preus populars, des de la CUP Capgirem Barcelona creiem que l’única opció perquè el transport públic sigui al centre de la mobilitat (i desbancar així els interessos que prioritzen el transport privat) és sotmetent-lo al control popular. Per tant, recuperar la municipalització d’aquells transports que, via licitació o via externalització, han passat a mans privades (NitBus, Aerobus, Bicing, Tramvia, etc.).

Cal restablir el servei d’autobús i metro retallat en les dues últimes legislatures i assegurar una xarxa de transport que faciliti la comunicació entre els habitatges i els llocs de més interès públic a cada barri i districte: centres educatius, mercats, hospitals, CAP. De la mateixa manera, cal descongestionar la ciutat del vehicle privat i reduir així el conseqüent impacte ambiental, i apostar per la creació d’aparcaments als extrems de la ciutat, mentre no disposem d’un transport interurbà que absorbeixi el volum de viatgers.

També cal fomentar l’ús de la bicicleta i garantir la seguretat en els desplaçaments creant carrils bici clarament senyalitzats i segregats del transport rodat i dels vianants. A més, cal recuperar espais per al vianant en detriment del vehicle privat. Actualment el 60 % de l’espai és per a cotxes, quan només representa un 19 % de la mobilitat, mentre que els vianants representen el 53 % de la mobilitat de l’Àrea Metropolitana.

Finalment, cal completar l’accessibilitat universal a totes les línies de transport públic, tenint en compte no només els vehicles, sinó també les parades i els itineraris d’accés a les mateixes, tant per a les persones amb mobilitat reduïda com per facilitar la mobilitat relacionada amb el treball domèstic i familiar, que sovint comporta càrregues (cotxets d’infants, carretons d’anar a comprar…), assumit sobretot per dones.

Per fer front a les despeses personals que suposa l’ús del transport públic, proposem, en un primer termini, el transport públic gratuït per a les persones a l’atur i per al jovent, a part d’una reducció d’un 25 % de la targeta més utilitzada (T-10). L’objectiu és tenir un transport públic finançat 100 % via impostos i no amb repagament, com en l’actualitat. En aquest sentit, cal aturar la licitació de la T-mobilitat, iniciar un veritable càlcul dels costos i beneficis socials de la seva implantació i engegar un procés participatiu amb entitats socials i expertes en el transport per definir-la.

Inscripcions al 1r Congrés de Defensa del Transport Públic 

Podeu ampliar informació al web d’STOPPujades