De l’Auditori Manén al Balmes Multicines. Una història peculiar.

Mentre encara ens trobem de dol pel tancament del cinema Alexandra aquest dijous, avui el Grup Balañá inaugura un cinema multi-sales al carrer Balmes, que s’anomenarà «Balmes Multicines». Es tracta d’un complex que compta amb 12 sales, dues d’aquestes amb tecnologia 3D. El nou Balmes Multicines ha estat construït al terreny de l’antic Auditori Manén, a la cruïlla del carrer Balmes amb el carrer Castanyer.
Joan Manén (1883-1971) era violinista i compositor, veí de Sant Gervasi de Cassoles, que va projectar l’any 1954 un ambiciós auditori en aquest solar. L’equipament però, es quedà a mig construir quan Manén va perdre sobtadament la font de finançament, i quedà abandonat fins l’any 2000. Els diners amb què es comptaven pel projecte provenien d’unes plantacions a Cuba. Aquestes plantacions quedaren incautades l’any 1959 per la revolució castrista.
Joan Manén pretenia regalar l’auditori a la ciutat perquè tingués un ús cultural pel veïnat del Putxet. Manén va intentar convèncer l’alcalde de Barcelona d’aleshores, José María Porcioles, que salvés el seu projecte i el sufragués; però Porcioles se’n va desentendre al·legant que era una inversió privada. Si les dues sales de concerts que Manén va projectar s’haguessin acabat, haurien aportat a la ciutat dos aforaments amb capacitat per a 1.500 i 500 persones. L’objectiu era ampliar una oferta que llavors centralitzaven únicament el Gran Teatre del Liceu i el Palau de la Música Catalana. L’any 1962, la família Balañá va adquirir el terreny, de 1.700 m2 i qualificat d’equipament.
El Grup Balañá, és l’ex-propietari de la plaça de braus Monumental i un dels principals grups pro-taurins de l’Estat espanyol, de fet, es va posicionar fermament en contra de la ILP de Prou.cat per abolir les curses de braus a Catalunya. Essent un dels principals distribuïdors i exhibidors de cinema dels Països Catalans, va ser membre actiu i impulsor del tancament patronal de sales contra la Llei del cinema de Catalunya del 2010, la qual volia garantir un mínim d’un 50% de còpies de pel·lícules en català.
D’altra banda, recents informacions del diari Crònica demostren que part de la campanya electoral del partit neolerrouxista Ciutadans-Partido de la Ciudadanía, d’Albert Rivera, va ser pagada pel Grup Balañá.
Així doncs, tot i que valorem que aquest cinema hagi decidit projectar pel·lícules únicament en VOS (Versió Original Subtitulada), amb aquest escrit volem recordar qui hi ha darrere d’aquest grup de sales de cinemes i teatres. De la mateixa manera, lamentem també que un projecte d’auditori popular i públic pel veïnat hagi acabat en mans d’una empresa privada amb finalitats únicament comercials i que fa un flac favor a la cultura popular del nostre país.