El Ple Municipal de Barcelona evidencia la “crisi de la democràcia”: les mesures jurídico-burocràtiques permeten no haver d’arribar a consensos polítics

Arrel de l'espectacle esdevingut en el Ple Municipal de divendres 29 de novembre, amb la no aprovació dels pressupostos i la invocació de l'article 157bis de la Llei d'Hisendes Locals per tal d’aprovar els pressupostos del 2014, des de la CUP de Barcelona volem denunciar diversos aspectes en relació a la falta de democràcia del consistori de Barcelona.

Considerem que estem davant d’un nou episodi de la inoperància que està caracteritzant el mandat de l'alcalde Xavier Trias en la gestió pública de l’Ajuntament de Barcelona. L’actual govern només ha aconseguit aprovar els pressupostos del 2012 amb el suport del PP. Els del 2013 han estat una pròrroga dels del 2012. El 2014 CiU invoca l’article 157bis de la Llei d’Hisendes Locals, una “qüestió de confiança” que planteja que si no s’aproven en Ple Municipal els pressupostos i no es presenta en el termini d’un mes una moció de censura amb una alternativa d’alcaldia amb suport majoritari al consistori, els pressupostos queden automàticament aprovats. Amb aquesta aprovació, el govern de CiU podria prorrogar aquests pressupostos pel 2015.

- Estem davant d’una legislatura municipal en la que el govern, sense representar ni tenir el suport d’una majoria al consistori, només haurà hagut de acordar uns únics pressupostos dels quatre que impliquen una legislatura.

- CiU exerceix el cinisme polític, utilitzant mecanismes jurídics antidemocràtics, per tal d’evitar entrar en negociacions i arribar a consensos amb diferents postures polítiques i així arribar a acords. Mitjançant aquests mecanismes queda constatada la situació de desgovern en la que ni CiU ni l'oposició tenen capacitat per governar la ciutat.

- La “qüestió de confiança' és l’evidència de la profunda crisi de l’actual model de democràcia. És la mostra de la falta de confiança de les classes populars en l’actual forma d’organització i funcionament dels partits polítics.

Des de la CUP de Barcelona ens reafirmem en la nostra manera d'entendre la política d’una forma horitzontal i participativa en la presa de decisions. Una política on la ciutadania i el teixit associatiu han de tenir un paper més directe en aquesta, i on la participació de les associacions i de les veïnes en global sigui fomentada i tinguda en compte a l’hora de prendre les decisions. Som totes les persones de forma activa i participativa les que hem de decidir quina és la Barcelona que volem. I no restar de forma passiva a programes polítics tancats que no posen fre als deliris especulatius de les elits financeres, obstinades a convertir Barcelona en una ciutat aparador, sense veïnat, sense teixit social, sense vida, en un museu turístic.

En contra de la “congelació” de taxes municipals inclosa en el pressupost 2014

Així mateix, des de la CUP de Barcelona denunciem els acords assolits entre CiU i ERC (UxB) per a la 'congelació' de les taxes municipals. En aquests pressupostos s’han pactat unes mesures fiscals que beneficien per igual a les grans fortunes i a les classes populars, en comptes d'avançar cap a un model de fiscalitat municipal que aprofundeixi en el repartiment de la riquesa i en una progressivitat en el pagament d’impostos de les veïnes de Barcelona en funció de la seva riquesa.

Creiem que en un context de crisi econòmica com l’actual, l'Ajuntament ha de proposar una fiscalitat justa per les classes populars de la ciutat, per recaptar diners per poder posar en marxa polítiques de xoc contra la creixent desigualtat i misèria social. Amb aquest pressupost i la recaptació, que s'intenta vehicular mitjançant la venda del patrimoni municipal destinat a priori a edificis municipals, es torna a demostrar des de Convergència i Unió l'aplicació dels paradigmes del neoliberalisme per sobre de qualsevol idea de justícia social.

Per tot això, denunciem el desgovern de la ciutat i el fet que aquest desgovern tingui com a únic beneficiari als qui més tenen, deixant de banda una vegada més a les classes populars d'aquesta ciutat.