En suport al Moviment per a la Justícia Climàtica català i solidaritat amb els manifestants detinguts a París.

A París s’han reunit els caps d’estat del món per tal de mirar d’arribar a acords de mínims que reverteixin l’excés  d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. L’augment dels gasos d’efecte hivernacle a l’atmosfera, especialment el CO2, estan provocant la pujada de les temperatures mitjanes registrades al nostre planeta per sobre dels límits considerats segurs per a les actuals societats humanes.

Mentre els estadistes deliberen, milers de ciutadans de tot el món s’han manifestat i es manifesten per tal de fer notar el nostre alè popular i reclamar un nou sistema econòmic que no depengui de la crema de combustibles fòssils i que, alhora, no generi pràctiques i formes de producció, de distribució i de consum que són insostenibles i injustes. A París, sota un “estat d’excepció” dels drets i llibertats que sols persegueix atemorir més la població francesa i europea, els manifestants per al clima estan sent detinguts per evitar que la veu del carrer també pugui ser present en la Conferència del Clima de París. La CUP-Capgirem s’hi solidaritza i en demana la llibertat.

A Catalunya s’ha creat el Moviment per a la Justícia Climàtica amb l’objectiu de posar en l’agenda política i ciutadana el problema social i ambiental que representa el canvi climàtic. Com es diu en el seu manifest, “després de 25 anys de conferències globals, la crema de combustibles fòssils no ha minvat sinó que ha augmentat en conjunt un 60%”. Les mesures adoptades han estat ineficaces, si no contraproduents, ja que els acords estatals han confiat en regles que vénen més marcades per les corporacions capitalistes que per l’interès comú. Els estadistes han deixat que siguin aquestes corporacions les que arbitrin i s’aprofitin dels mercats de carboni i dels jocs de compensacions per emissions, quan el que més fan és escampar arreu la injustícia ambiental en forma de despossessions i d’establiment general de controls extraterritorials.

L’ús de combustibles fòssils és la principal font de gasos d’efecte hivernacle. El canvi climàtic i l’esgotament del petroli van plegats i ens reclamen anar cap a un nou model energètic i econòmic que sigui descentralitzat, que apropi els llocs de producció als de consum dels subministraments bàsics, especialment els alimentaris, i que alteri les jerarquies territorials de les formes d’organització política actual.

Des de la CUP-Capgirem volem fer palès que el canvi climàtic no és més que el símptoma tràgic que es deriva dels usos que fem d’uns recursos que es desplacen i que s’apliquen en els territoris. És la nostra pròpia activitat la que genera un excés de gasos d’efecte hivernacle i trenca els equilibris territorials i globals. Com a referència, hom calcula que entre el 44 i el 57% de les emissions responsables de l’efecte hivernacle provenen d’un sistema agroalimentari que fa un mal ús dels sòls i que promou una producció i distribució agrícola i ramadera extensiva i industrial a escala global. És per aquest motiu que, tant o més que els acords globals, ens cal també un canvi de les pràctiques i dels usos locals tot atorgant més capacitat política i de planejament als territoris i a les comunitats que els habiten. Ens cal recuperar col·lectivament el control polític i econòmic dels béns comuns que ens aprovisionen i dels territoris que habitem per tal de treure’ls del control dels mercats financers globals.

La CUP-Capgirem es solidaritza amb els moviments populars que treballen a tot el món, i també a Catalunya, per evitar l’explotació de nous jaciments petroliers, que es mobilitzen contra el “fracking” i que reclamen un nou model energètic. També es solidaritza amb els moviments camperols que arreu volen preservar l’agricultura tradicional, diversa i de proximitat, i els boscos i els espais naturals d’ús comunal i col·lectiu tot mantenint-los lluny del capital extractor i especulatiu.

Desembre de 2015

La CUP-Capgirem proposa que posar fre al canvi climàtic no es deixi solament en mans dels estadistes, dóna suport al Moviment per a la Justícia Climàtica català i es solidaritza amb els manifestants detinguts a París.