Experiències del municipalisme popular a Nou Barris

L’any passat es complien 31 anys de les primeres eleccions locals. En aquests 31 anys negres per a les classes populars catalanes podem parlar d’un fenomen que ha suposat el pas de certs espais socials de lluita arreu dels Països Catalans a la configuració de candidatures municipalistes alternatives i populars, en allò que denominem el municipalisme combatiu.

En aquest context la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) se situa com una aposta del moviment de l’esquerra independentista per crear espais polítics d’intervenció institucional des de la base, és dir des del moviment social existent, arrelat al territori i transformador del model econòmic, social i nacional.

Les classes populars hem de ser capaces d’articular una resposta, de crear un contrapoder polític a aquesta conjuntura ofensiva del capitalisme neoliberal en què ens trobem, que pretén la privatització, la retallada dels serveis públics, i que implica i implicarà una expansió repressiva i de constrenyiment de les llibertats i els drets conquerits als darrers 150 anys. Tot plegat, ens han volgut fer creure que la política és gestió –optimar recursos

i maximitzar beneficis–,  que tot és empresa en competició –mercantilització de la vida– i que no hi ha cap possibilitat de transformar el model de relacions socials establert.

El municipalisme combatiu, entès com a participació dels espais socials de lluita al poder institucional local, esdevé una de les eines de contrapoder: no pas l’única ni la més efectiva sinó una més, en concret la que serveix per traslladar les diferents lluites dels moviments socials a la institució. La que proporciona un altaveu i una incidència en la política institucional –major o menor– als diferents

col·lectius que treballen per la transformació trencadora del model econòmic, social i nacional. És, a més, una aposta ferma contra la política professionalitzadora, és una aposta per l’empoderament ciutadà i en definitiva per la recuperació de les col·lectivitats.

Per debatre aquestes qüestions –com construir municipi des dels moviments socials–, la CUP de Nou Barris organitza una xerrada el proper dissabte 19 de novembre a les 19h hores al Casal Popular de Nou Barris –Passeig d’Urrutia, núm. 121–, amb els companys Aitor (Gent de Gramanet), Eudald (CUP d’Argentona) i Quim (CUP de Vilanova).

Tenim coses a dir i tenim moltes coses a fer!!! No deixis que la partitocràcia i el consens sobre el model de Barcelona –la del capital, la clientelista, la de la marca registrada– ens passin la mà per la cara.

Candidatura d’Unitat Popular – Trobada Alternativa de Nou Barris