[Horta-Guinardó] Capgirem el model sanitari

Isabel Chacón: “L’Ajuntament no es pot desentendre dels factors que empitjoren les condicions de vida i que posen en perill la qualitat assistencial i l’equitat en el servei, hem d’exigir que es reverteixin les privatitzacions i es remunicipalitzin els serveis de salut“

Dijous 14 a la tarda el comitè local de la CUP Capgirem Barcelona al districte d’Horta Guinardó, va organitzar l’acte “Capgirem el model sanitari” a l’entrada de l’Hospital de la Vall d’Hebron. L’acte va començar amb la introducció a la situació del model sanitari català destacant que els serveis públics en general i la sanitat en particular representen un nínxol de negoci per les elits locals (com el cas del holding municipal d’innova de Reus), per les multinacionals sanitàries com IDC-SALUT CAPIO i per les empreses d’assegurances-mútues. El seu negoci augmenta a costa de les retallades en pressupostos i en personal sanitari, es tanquen llits i quiròfans i es deriven recursos i activitat a centres privats. Davant d’aquest espoli i precarització voluntària de la sanitat pública, Isabel Chacón, del grup de treball de sanitat de la CUP-AE i candidata de la CUP Capgirem Barcelona, ha explicat que un dels punts centrals del programa municipal és exigir que l’ajuntament actui com a garant dels nostres drets socials. Tots els centres de salut han de ser de titularitat i gestió 100% pública. No només els CAPs i els Hospitals, també tots els centres i serveis sociosanitaris i de salut mental. “Entrarem amb força per exigir que es reverteixin les privatitzacions i es remunicipalitzin els serveis de salut. Però també hem d’exigir que els consorcis com el del futur de l’Hospital Clínic i parcs sanitaris com el que gestiona l’Hospital del Mar, passin a ser de titularitat i gestió 100% pública. Cal capgirar el model sanitari”.

Xavi Milian de la CUP de Reus): “Fem net. Innova escura les butxaques endeutant a les classes populars i atenta contra el dret a la salut”

Xavi Milian de la CUP de Reus explica que el cas Innova va sorgir de la denúncia de la CUP davant l’Audiència Nacional per la incompatibilitat de càrrecs de Josep Prat, que era al mateix Temps president de l’Institut Català de la Salut, director general d’Innova -Grup d’empreses municipals de Reus que gestionava el 80% del pressupost municipalitat i president d’una patronal hospitalària privada. Fa poques setmanes s’han produït detencions dins d’aquest entramat de portes giratòries i clientelismes: destaca la primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Reus, de CIU, que també presideix el Grup Salut a l’organigrama municipal. Imputats també el president de la Diputació de Tarragona i 14 consellers de l’anterior govern de Reus. “El discurs de l’eficiència i l’eficàcia de la gestió privada dels serveis municipals de Josep Prat s’ha demostrat del tot fal·laç i, per tant, és l’hora d’apostar decididament per la sanitat pública, el que comporta avançar cap a un sistema únic sanitari de titularitat i gestió pública i aturar el Consorci Sanitari de Tarragona que Boi Ruiz vol impulsar per privatitzar la sanitat en benefici de Santa Tecla”.

Desmantellament de l’atenció primària (amb Susana Martos)

Infermeres afectades per el procés de tresllats de l’ICS de primària han exposat les deficiències d’aquest. Irregularitats i opacitat en els criteris per deixar fora a moltes infermeres de primària, consideren aquest procés el darrer menyspreu de l’Administració per l’atenció primària de salut. En aquest concurs de mobilitat voluntària que porta a terme l’ICS durant el mes de maig hi ha centres d’Atenció Primària on el recanvi d’infermeres és superior al 50% de la seva plantilla.

Les privatitzacions als hospitals de l’ICS

Finalment Mónica Sabater infermera de la Vall d’Hebron i membre de la CGT ha exposat la situació de llits tancats i retallades en pressupost i reducció de personal d’infermeria mentre es deriven pacients a hospitals privats com el San Rafael, el Pere Virgili i el Sagrat Cor. Serveis privatitzats com els de cuina, serveis de manteniment, probes diagnostiques i serveis de laboratori. Les conseqüència d’aquesta estratègia planificada és el col·lapse d’urgències, empijorament de la qualitat del servei i malbaratament de diners públics degut al sobrecost d’aquests serveis externalitzats.

Hem acabat l’acte llegint les propostes destacades del programa polític de salut:

Tota la informació de la campanya a capgirembcn.cat