La CUP davant de les promocions previstes al solar Germanetes.

L’Ajuntament ha informat a finals d’agost que construirà dues promocions d’habitatge dotacional de lloguer a l’illa de cases coneguda popularment com a Illa Germanetes. Aquestes promocions suposaran la construcció de 82 pisos per a gent jove i gent gran, així com dos equipaments municipals: una escola bressol i un casal de gent gran. Alhora s’hi construirà un aparcament subterrani. Aquests edificis i equipaments estaven compromesos en anteriors Plans d’Actuació de Districte però els anteriors equips de govern no van executar-los al seu moment.

Cal recordar que el solar de Germanetes forma part també del Pla Buits i, en virtut d’aquest, l’Assemblea de l’Esquerra de l’Eixample gestiona una part de l’actual solar a través del projecte Recreant Cruïlles, que compta amb el ple suport de l’Associació de Veïns i Veïnes.

Des del nucli de l’Esquerra de l’Eixample i Sant Antoni de la CUP de Barcelona, a falta de valorar-ho amb profunditat, volem fer algunes primeres consideracions un cop coneguda la notícia,

• Saludem la construcció d’una nova escola bressol i un casal per a la gent gran, si bé sempre i quan siguin centres públics de gestió directa.
  • La CUP es mostra contrària a la privatització dels aparcaments de titularitat pública per tal de finançar equipaments municipals. Creiem que la venda d’actius públics no és la solució, sinó que cal trobar altres formes de finançament més justes. Aquest fet té l’agreujant que l’ajuntament de Barcelona no es troba en una situació financera complicada i que els actius que es volen vendre generen ingressos nets per la ciutat. A més, vendre aparcaments als agents privats, reforçarà un actor que amb tota probabilitat es mostrarà contrari a la limitació del trànsit privat i l’augment del transport públic, especialment al centre de la ciutat i al districte amb més contaminació de Barcelona.
  • Reivindiquem la importància d’incloure l’institut en aquestes promocions, encara que depengui d’acords més complicats. L’Institut Germanetes és l’autèntica prioritat al solar, i així s’ha expressat el veïnat en múltiples ocasions.
  • Lamentem que el Districte, a través del Sr. Ardanuy, opti pels fets consumats, i no hagi fet partícip al veïnat organitzat de les propostes previstes al solar. Exigim un contacte urgent on s’expliqui clarament el projecte i els efectes envers Recreant Cruïlles, també sobre la iniciativa del Camí Amic i la voluntat de crear zones verdes i espais autogestionats al barri.
  • Qüestionem la idoneïtat de construir habitatge protegit, encara que sigui en règim de lloguer.  Les dificultats d’accés a l’habitatge no sempre es solucionen amb més ciment, sinó forçant la sortida a lloguer dels pisos buits a la ciutat. La proliferació de pisos turístics aquests darrers mesos al barri són una bona prova del camp per córrer existent.
  • Denunciem l’oportunisme polític. Després de tants anys de reivindicacions, és lamentable que  el govern de torn comprometi unes obres uns mesos abans de començar la campanya electoral. Aquest és un exemple pràctic del que anomenem “vella política”, on les coses es fan quan interessen a qui mana, no quan seria necessari.