La CUP de Barcelona denuncia la contaminació atmosfèrica a l'àrea metropolitana i el silenci de la Generalitat i l'Ajuntament

La Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona no afronten de forma contundent la problemàtica de la contaminació atmosfèrica a Barcelona, en permetre que la superació dels límits de determinats contaminants atmosfèrics i acústics provoquin problemes de salut als seus habitants.

Durant l’últim mes, diversos mitjans de comunicació s’han fet ressò de la problemàtica de la contaminació atmosfèrica a Barcelona, així com altres municipis de l’Àrea Metropolitana. Aquestes informacions, basades en estudis científics d’experts en contaminació atmosfèrica i epidemiòlegs de reputat prestigi, descriuen els efectes negatius sobre la salut de la població, com ara malalties cardiorespiratòries i càncers, entre d'altres. A més, els nivells de contaminació a la ciutat, referits al diòxid de nitrogen (NOx) i partícules en suspensió (de diàmetre inferior a 2,5 i 10 micres), incompleixen de manera generalitzada la normativa europea i superen amb escreix els llindars recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). D’altres substàncies, com ara l’ozó, van en augment a la resta del territori, tot i que són generats a l'Àrea Metropolitana. Avui dia ningú nega aquesta realitat, excepte les administracions públiques metropolitanes.

El principal responsable d'aquesta situació és l'elevat trànsit rodat privat de l'àrea metropolitana. Diversos factors, com ara els ajuts per la compra de vehicles nous, la construcció d'infraestructures d'ús privat, l'encariment del transport públic o les subvencions a la indústria automobilística, incentiven el transport privat en detriment del públic.

I què fa la Generalitat? La Direcció General de Medi Ambient de la Comunitat Europea (CE) ja ha fet arribar el problema de l'elevada contaminació atmosfèrica de Barcelona al Tribunal de Luxemburg. Mentrestant, no tenim constància que des de la Generalitat s’estigui duent a terme cap pla EFECTIU per reduir aquests contaminants més enllà d’intentar que la Unió Europea no imposi una sanció multimilionària. Es vol aprovar un Pla d’Actuació per a la millora de la Qualitat de l’Aire (d’obligat compliment) pel període 2011-2015 que no preveu cap actuació REALMENT CONTUNDENT que faci reduir de forma important aquests contaminants. Amb l’any 2014 ja encetat, ens preguntem com pretenen millorar la qualitat de l’aire.

I què fa l’Ajuntament de Barcelona? Més enllà d’aprovar un Pla de Mobilitat amb efectes nuls sobre la disminució dels contaminants, l’Ajuntament no s’està plantejant mesures contundents reals amb les quals assolir aquesta reducció.

Atès el problema que suposa la contaminació atmosfèrica i acústica a la ciutat de Barcelona i els greus problemes associats a la salut del conjunt de la població, la CUP de Barcelona:

Denunciem la superació continuada dels límits de determinats paràmetres (òxids de nitrogen i partícules en suspensió inferiors a 10 i 2,5 micres) establerts per la normativa europea i l’Organització Mundial de la Salut. Així mateix, denunciem els alts nivells sonors a què se sotmet els veïns i les veïnes de forma contínua.

Recordem que la superació d’aquests límits té importants efectes negatius sobre la salut de les persones, en especial per les franges més sensibles de la població, com són els infants, la gent gran i els malalts crònics.

Denunciem la manca d’accions efectives per part de les administracions públiques (Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona) per alleujar els nivells de contaminació actuals.

Exigim que es duguin a terme accions i un pla de millora de la qualitat de l’aire o pla de mobilitat que sigui efectiu i que no es quedi només en bones intencions. En aquest procés, s’hauria de tenir en consideració les al•legacions i propostes provinents de la societat civil (col•lectius ecologistes, plataformes de suport al transport públic, etc.) i incorporar-les al redactat final.

Critiquem el no reconeixement de la problemàtica per part de l’Ajuntament de Barcelona i la inacció de les administracions competents per assolir la millora de la qualitat de l’aire.

Reclamem que s'eduqui activament la població en matèria de salut ambiental de la ciutat. Escoles, centres de salut i altres espais haurien de desenvolupar pedagogia expressa dels riscos que comporta la contaminació i els seus orígens, però també de quines precaucions són recomanables, especialment per la població de risc (infants, gent gran i malalts crònics) en dies en què es registren màxims de contaminació.

Demanem a l’administració de Justícia que es doni resposta a la denúncia contra el Govern de la Generalitat i altres administracions competents pels incompliments de la normativa estatal i europea en matèria de qualitat de l'aire, presentada l’any 2011, per Ecologistes en Acció de Catalunya, la Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i altres entitats.

Reclamem a l’Ajuntament de Barcelona que apliqui mesures de caràcter urgent a la ciutat de Barcelona per assolir la disminució de l’emissió de contaminants atmosfèrics i acústics, si cal amb accions més contundents que les previstes en el Pla de Mobilitat Urbana de l’Ajuntament de Barcelona. És per això que demanem un nou model de mobilitat per l'Àrea Metropolitana en el qual es promocioni, amb valentia, un transport públic de qualitat i a preus populars, que redueixi diferències socials, equilibrat amb l'entorn i impulsat mitjançant fonts d'energia menys contaminants.

Demanem que es redueixi de forma dràstica el trànsit a la ciutat de Barcelona, inclosos districtes com l’Eixample, per reduir no només la contaminació atmosfèrica i acústica, sinó també els riscos associats al trànsit i recuperar així l’espai públic per a ús dels veïns i les veïnes.

CUP de Barcelona
6 de Febrer de 2014