Nova Oficina d’Atenció al Ciutadà a Horta-Guinardó: 'una política llunyana, distant i burocràtica'

Dijous 15 d’abril es va inaugurar la nova Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC) al districte d’Horta-Guinardó i es va promoure a través dels mitjans oficials com si es tractés d’un gran esdeveniment. Malgrat tot, pel que fa al funcionament, la nova OAC no aportarà cap millora substancial.
 
Des del nucli d’Horta-Guinardó de la CUP Barcelona denunciem la política d’aparador que suposen les mesures de proximitat del govern del districte. Una política que és llunyana, distant i burocràtica.
Les OAC haurien d’incentivar i propiciar una relació més propera entre les institucions i el veïnat, però això exigeix que les oficines es despleguin localment amb el màxim rigor i treballin de debò aquells temes que demanen una atenció específica. Ara per ara, l’atenció que reben els usuaris és precària i superficial.

En aquest sentit, és molt preocupant que l’horari d’atenció  que aviat s’implantarà tant a l’OAC del nostre districte com a la majoria de les oficines de la ciutat segueixi el model de caixes i bancs. És a dir, un horari d’obertura setmanal restringit als matins i a una sola tarda, la qual cosa obligarà a les persones que necessitin formalitzar els tràmits regulars a desplaçar-se fins a l’oficina municipal de la plaça Sant Miquel, que té la gestió externalitzada i obrirà tot el dia. Encara que es faci de manera encoberta, cal recordar que sovint l’externalització equival a privatització, i que això suposa la supeditació dels serveis a la lògica del mercat. A més, és inacceptable que dades personals, la preservació de les quals està protegida per llei, acabin en mans de gestors privats.