Presentem el projecte web de denúncia 'Marca Barcelona'

Des de la CUP de Barcelona considerem que el model de ciutat conegut actualment com a “Marca Barcelona” està arribant als seus límits de sostenibilitat. El context de crisi econòmica va deixar en evidència la “bombolla immobiliària”, situant al 30% de les persones sota el llindar de la pobresa en la majoria dels barris. Mentrestant l’actual Ajuntament de Barcelona, lluny d’afrontar aquesta situació, ha basat la seva política municipal en potenciar el turisme com a únic sector econòmic, de forma massificada i amb totes les conseqüències de convivència veïnal associades. 
Davant d’aquest context la CUP de Barcelona considerem necessari desenvolupar un exercici de balanç històric sobre el desenvolupament d’aquest model de ciutat. Però un balanç que doni explicació a l’actual “Marca Barcelona” no pot partir de l’anàlisi de greuges de l’actual govern municipal de CiU, ha d’anar a l’arrel de les seves polítiques municipals. Per això qualsevol anàlisi o crítica amb la “Marca Barcelona” no s’ha de reduir al 2011, s’ha de partir del 1979, amb el primer govern municipal i el desplegament del Pla General Metropolità de 1976 per part de tots els governs municipals fins a data d’avui.

La radiografia crítica del model de ciutat que s’hi pot trobar al web MarcaBarcelona.cat evidencia que:
  • El model “Marca Barcelona” bastit sota un discurs i imatge publicitària de modernitat i singularitat, es tracta d’un model estàndard a nivell històric i global idèntic al que s’ha produït en la majoria de capitals europees. Primer basat en mesures polítiques municipals orientades al sector immobiliari i ara al turístic, beneficiant sempre els interessos dels corresponents lobbys en detriment del veïnat afectat. [APARTAT WEB: #MarcaBarcelona?]
  • El model “Marca Barcelona” s’ha desenvolupat des de 1979, mitjançant operacions d’especulació urbanística, terciarització del sector productiu, organització d’esdeveniments internacionals, privatització de serveis municipals i reglamentació i control dels usos de l’espai públic. Uns casos de política municipal que pretenem anar recopilant els diferents greuges amb els veïns i veïnes de la ciutat. [APARTAT WEB: Cas a cas]
  • El model “Marca Barcelona” conté múltiples responsables del seu disseny, gestació i desenvolupament, membres d’empreses i corporacions financeres, de bufets d’arquitectes i d’urbanistes, públics i privats, assenyalem els principals responsables polítics que han articulat aquestes operacions i han sostingut i donat cos a aquest model. [APARTAT WEB: Responsables polítics]
  • La recuperació de la memòria social de la Barcelona popular i dels barris no és només responsabilitat de la CUP de Barcelona, així que demanem a tothom que vulgui contribuir ens ajudi a seguir destapant en que consisteix la “Marca Barcelona”. [APARTAT WEB: Ajuda’ns a destapar la #MarcaBarcelona]
La presentació d’aquesta web i d’aquest balanç crític per a la CUP de Barcelona representa el punt de partida d’una campanya política de visualització dels responsables polítics de l’actual model de ciutat. Una crítica que ens permeti avançar en la construcció d’una Barcelona per a tothom, perquè considerem que la ciutat ha de ser per a viure-hi, i per això cal capgirar l’actual model Marca Barcelona.